sobota, 16 marca 2013

Lokator









REŻYSERIA: Roman Polański
SCENARIUSZ: Roman Polański, Gerard Brach
ROK PRODUKCJI: 1976
GATUNEK: Thriller, Psychologiczny
OBSADA: Roman Polański, Isabelle Adjani



FABUŁA
Młody człowiek nazwiskiem Trelkovsky szukający mieszkania trafia na kamienice w której znajduje się lokum do wynajęcia. Dowiaduje się, że poprzednia osoba zamieszkująca ten przybytek rzuciła się z okna. Po krótkich negocjacjach nie zrażony smutna historią wprowadza się do budynku.
Jednak z czasem zaczyna podejrzewać, że dziwni lokatorzy kamienicy zaczynają spiskować przeciw niemu...


ZDJĘCIA



MOJA OPINIA
Thriller psychologiczny to jeden z moich ulubionych gatunków dlatego też podszedłem do tego filmu z wielkim optymizmem. Co prawda widziałem go już kiedyś wiele lat temu, ale było to tak dawno, że ledwo co pamiętałem.
Teraz kiedy jestem po seansie jestem w pełni usatysfakcjonowany tym co zobaczyłem. Co ciekawe film został nakręcony w Paryżu, mieście zakochanych, ale w filmach Polańskiego ten Paryż nigdy taki nie jest. jest bardziej złowieszczy i nieprzyjazny, brudny, tak jak we "Franticu" nie inaczej jest w tym obrazie, jednak zdecydowana większość akcji toczy się w kamienicy. Jak się okazuje nie jest to do końca taka zwykła kamienica.
Warto przyglądnąć się głównemu bohaterowi i spróbować go przeanalizować.
Już pierwsze sceny sugerują, że jest on człowiekiem dobrym, układnym który nie chce się wychylać. Chce po prostu żyć. Nieprzyjemne uwagi czy odpychający sposób bycia innych bohaterów, stara się obrócić w żart lub udawać że go nie widzi. Brak mu własnego zdania, charakteru. Za wszelką cenę chce być częścią systemu w którym ma funkcjonować, co pokazuje jak niewielkie wymagania ma wobec swojego życia. Trelkovsky nie ma jakby swojej własnej tożsamości.
Kiedy jest w swoim mieszkaniu , można powiedzieć, że to lokum ma większą charyzmę (o ile można tak powiedzieć o miejscu) niż on sam.
Powoli zaczyna on przybierać nieświadomie nawyki poprzedniej lokatorki które narzucają mu wszyscy którzy ją znali. Zaczyna prowadzić to do czegoś bardzo niebezpiecznego i niepokojącego.
Dla mnie było fascynującym oglądać powolną przemianę jaką przechodził główny bohater.
To jeden z najlepszych obrazów ukazujących taką drogę.
Roman Polański jak się okazało jest także świetnym aktorem. Zagrał moim zdaniem bardzo dobrze, a trochę się obawiałem jak będę go odbierał na ekranie. Dla mnie to przede wszystkim reżyser.
Jednak nie bez powodu Giuseppe Tornatore dał mu jedną z głównych ról w swoim świetnym filmie
"Czysta formalność".
"Lokator" to swietny thriller, ogląda się go z wypiekami. Im starszy jestem tym kino budzi we mnie mniej silnych emocji, tutaj jednak poczułem coś co czułem oglądając filmy jako dzieciak.
Prawdziwy dreszczyk.
Jeżeli podobało wam się "Dziecko Rosemary" lub "Wstręt" to "Lokator" jest jakby kulminacją tych filmów.
Mówi się zresztą o trylogii złych mieszkań... do której należą w/w filmy.

Oto trailer do filmu:





MUZYKA
Nie ma jej w filmie za wiele, nie jest tak mocnym punktem jak w innych filmach Polańskiego. Jest po prostu OK.



OCENA
9/10



CIEKAWOSTKI
Film powstał na podstawie powieści Rolanda Topora "Chimeryczny lokator"

Kamienica została zbudowana specjalnie na potrzeby filmu.


pozdrawiam


MaT

4 komentarze:

  1. Kolega chyba ma chyba jakąś obsesję na punkcie Polańskiego...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie dowiedzieć się o takich filmach, nowosci nie zawsze sa tak dobre.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny film, jeden z lepszych Polańskiego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Osobiście uważam, że właśnie "Lokator" i "Pianista" są najlepsze, chociaż mam wielki sentyment do filmu "Frantic"

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń